Username:  
Password:  
 
 
 
آخرین اخبار
چهارشنبه 7 تیر 1391  9:58 AM
آموزش بهداشت و رفتار سالم به عنوان بهترین اصل پیشگیری از بیماری‌ها محسوب می‌شود
 
اه های پیشگیری از این بیماری عبارتند از برنامه های کاهش خطر در رابطه با تزریق مواد مخدر که شامل پخش سرنگ استریل بین معتادان تزریقی است. در بعضی کشورها از جمله ایران، مراکزی وجود دارند که سوزن و سرنگ یک بار مصرف در اختیار معتادان تزریقی قرار می دهند.
وی رابطه جنسی ایمن را که شامل پرهیز جنسی و نداشتن رابطه جنسی تا زمان ازدواج و وفاداری نسبت به شریک جنسی پس از ازدواج است، از دیگر راه های پیشگیری از این بیماری عنوان کرد.

متخصص بیماریهای عفونی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: حدود ۳۳ میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به عفونت ‘اچ.ای.وی. (ایدز)’ هستند که ۵۰ درصد این بیماران را زنان تشکیل می دهند.

دکتر محرز افزود :استفاده مناسب از درمان ترکیبی ضد اچ.ای.وی. و سایر مداخلات درمانی و پیش‌گیرانه، بهترین فرصت ممکن برای زندگی طولانی و سالم برای بیماران مبتلا به ایدز محسوب می شود.

وی پیشگیری از بیماری‌ها را موفق‌ترین راه تضمین سلامت جامعه خواند و گفت: اچ.ای.وی.(ایدز) یک بیماری همه‌گیر جهانی است که موارد ابتلای آن از تمام کشورها گزارش شده است.

محرز خاطر نشان کرد بیشترین راه انتقال این ویروس در ایران از طریق اعتیاد تزریقی است.

وی گفت: اچ.ای.وی. با آلوده‌ کردن زیر گروه خاصی از سلول های دستگاه ایمنی به نام لنفوسیت‌های T (دارای گیرنده CD4) بیماری ایدز را به وجود می‌آورد. اچ.ای.وی. درون سلول های T تکثیر می‌یابد و با تخریب آنها باعث کاهش این دسته از سلول‌ها می‌شود و در نتیجه قدرت دفاع سیستم ایمنی فرد کاهش می یابد.

محرز افزود: هنگامی که میزان سلولهای +T CD4 در فرد آلوده به اچ.ای.وی. تا حد معینی سقوط کند، آن فرد به مجموعه ای از بیماری‌ها مستعد می‌شود که در حالت معمول بدن می تواند آنها را کنترل کند. این عفونت ها اصطلاحا عفونت های فرصت طلب نامیده می شوند.

استاد گروه عفونی اضافه کرد: اچ.ای.وی. می تواند از طریق تزریق مشترک، تماس جنسی، از طریق خون و فرآورده‌های خونی آلوده و از طریق مادران آلوده به شیرخواران در طول بارداری، زایمان یا از طریق تغذیه با شیر مادر منتقل ‌شود.

وی ادامه داد: درکشور ایران معمولاً دسترسی به آزمایش استاندارد اچ.ای.وی. آسان است. آزمایش پادتن (آنتی بادی) ضد اچ.ای.وی. در ایران برای زمان مراجعه، یک ونیم ماه بعد، سه ماه و شش ماه بعد از رفتار خطرناک به مراجعه کنندگان توصیه می شود.

متخصص بیماریهای عفونی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود :این ویروس پس از ورود به خون، از طریق گیرنده ۴CD وارد سلول های مربوطه شده به سرعت شروع به تکثیر کرده همزمان به غدد لنفاوی مهاجرت می کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: در ۵۰ تا ۷۰درصد موارد اولین علائم اچ.ای.وی. حدود یک الی شش هفته بعد از تماس، با علائمی شبیه سرماخوردگی ظاهر می شود.

وی ادامه داد: این دوره یک تا سه هفته طول کشیده و خودبه خود بهبود می یابد. سپس بیمار وارد مرحله بدون علامت می شود که این مرحله از اهمیت بسزایی در روند انتقال بیماری برخوردار است که می تواند بطور متوسط ۱۰ سال طول بکشد.

محرز گفت: بعد از این مرحله بیمار وارد مرحله علامت دار می شود در این مرحله، اضطراب و اختلالات خلقی و نیز برخی اختلالات در غدد درون ریز بدن مشاهده می شود. همچنین خســـتگی زودرس و کاهش توانایی در انجام کارهای روزانه نیز ممکن است وجود داشته باشد.

وی بزرگی غدد لنفاوی، برفک دهانی، اسهال مزمن، تب خال منتشر و مکرر را از دیگر علایم این بیماری نام برد.

محرز با اشاره به این که در خصوص درمان بیماران مبتلا به اچ.ای.وی. پیشرفت های بزرگی حاصل شده است گفت: تشخیص اچ.ای.وی. ضرورتاً مساوی با یک بیماری کشنده و مهلک نیست و مداخلات پزشکی از جمله مشاوره‌های مناسب و آموزش‌های مربوط به بیماران، بخشی از برنامه مراقبت‌های جامع برای بیماران است.

وی با اشاره به این که پیشگیری از بیماری‌ها، بهترین و موفق‌ترین راه مبارزه با بیماری‌ها و باز گرداندن سلامت جامعه است اضافه کرد: در عصر کنونی آموزش بهداشت و رفتار سالم به عنوان بهترین اصل پیشگیری از بیماری‌ها در کلیه جوامع محسوب می‌شود.

دیدگاه شما       986
نام و نام خانوادگی*:  
تلفن همراه*:  
پست الکترونیک*:  
متن پیام*: توجه: متن ارسالی نباید بیش از 900 کاراکتر باشد.

 
 
  توجه: پر کردن فیلد های ستاره دار (*) الزامی می باشد.
بازگشت
 
 

Hot Line: 021 775 38 242
 
 
 
مقالات علمی و آموزشی
-----------------------------------
آخرین بحث های ایجاد شده
-----------------------------------
اخبار
-----------------------------------
داستان عجيب ولي واقعي
لطفا با دقت بخوانيد چون روزگارمن وشماست ادامه
----------------------
آموزش پایه هفتم
گروه مدرسان دانشگاه صنعتي شريف در يك اقدام خداپسندانه ودرجهت گسترش عدالت آموزشي تصميم گرفته اند كه دروس را تدريس وفيلم برداري كرده و بطوررايگان در اختيار دانش آموزان سراسركشور قراربدهند. ادامه
----------------------
آموزش پایه کلاس اول دبستان
گروه مدرسان دانشگاه صنعتي شريف در يك اقدام خداپسندانه ودرجهت گسترش عدالت آموزشي تصميم گرفته اند كه دروس را تدريس وفيلم برداري كرده و بطوررايگان در اختيار دانش آموزان سراسركشور قراربدهند. ادامه
----------------------
هديه ويژه گروه مدرسان دانشگاه صنعتي شريف براي دانش آموزان سراسركشور
گروه مدرسان دانشگاه صنعتي شريف در يك اقدام خداپسندانه ودرجهت گسترش عدالت آموزشي تصميم گرفته اند كه دروس دبيرستان را تدريس وفيلم برداري كرده و بطوررايگان در اختيار دانش آموزان سراسركشور قراربدهند. ادامه
----------------------
آرایش یاران امام حسین(ع) در مقابل یاران یزید درسال ۶۱ هجری قمری
تصویر فوق:

آرایش یاران امام حسین(ع) در مقابل یاران یزید درسال ۶۱ هجری قمری را به خوبی نشان میدهد.
دراین تصویر تفاوت هردوسپاه از نظر تعداد نفرات به خوبی نمایان هست.
ادامه
----------------------
صفحه نخست | درباره ما | محصولات | خدمات | دریافت فایل | اخبار | فرهنگ اصطلاحات | تالار گفتگو | تماس با ما
 
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شرکت فراگستر تجهیز می باشد.
استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و اجرا؛ بانی هاست